بررسی جامع مفهوم سئو و اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال
سئو چیست: کلید طلایی دیده شدن در دنیای آنلاین دیجیتال مارکتینگ
سئو، مخفف بهینهسازی موتور جستجو، فرآیندی است که طی آن وبسایتها برای افزایش دیدهشدن در نتایج جستجوی آنلاین بهینه میشوند. در بازار به شدت رقابتی امروز، حضور آنلاین قدرتمند بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. بهینهسازی موتور جستجو (SEO) به عنوان یکی از اساسیترین اجزای استراتژی دیجیتال مارکتینگ، نقش حیاتی در دستیابی به این هدف ایفا میکند. فرآیند سئو سایت شامل تکنیکهای گوناگونی است که هدف آنها ارتقاء رتبه وبسایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) برای کلمات کلیدی خاص است. اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ ناشی از توانایی آن در جذب ترافیک طبیعی (organic traffic) و هدفمند به وبسایتها است، که میتواند به افزایش آگاهی از برند، تولید سرنخهای فروش و در نهایت، افزایش درآمد کمک کند.
عوامل زیادی بر روی سئو خارجی تاثیرگذار هستند مانند اعتبار دامنه های لینک دهنده، میزان ارتباطی که به موضوع سایت ما دارند، فالو یا نوفالو بودن، انکر تکس و … که در مقاله سئو خارجی چیست به آن به طول مفصل پرداخته ایم. وبمستران و متخصصان انواع تکنیک های سئو را را در سه دسته سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری تقسیم بندی می کنند. این سه تکنیک را به اختیار توضیح خواهیم داد و بر اساس تجربه چند سال ای که داریم به شما توصیه های خود را می کنیم. نتایج پولی شامل وبسایتهایی است که به Google پول پرداخت کردهاند تا در بالای نتایج جستجو ظاهر شوند. شما می توانید آنها را با تگ “sponsored” که در بالای عنوان ظاهر می شود شناسایی کنید. کاربرد دیگر بازاریابی سئو در فروشگاههای آنلاین و سایتهای خدمات برجسته و متمایز کردن سایت شما در مقایسه با رقبا است.
این معیارها از کلید واژههای مهم استفاده شده در محتوا و متن گرفته تا لینکهای ورودی و خروجی و ساختار آن و…. برای این کار معمولاً نیاز به تیم بازاریابی دیجیتال متخصص است که همه جوانب بازاریابی دیجیتال را پوشش دهد. در این مرحله، آژانسهای دیجیتال مارکتینگ نقش مهمی در ارائه خدمات و مشاوره های مرتبط با بازاریابی دیجیتال دارند و به کسب و کارها کمک می کنند تا به بهترین نتایج در فضای آنلاین دست یابند. از مشتریان خود بخواهید که نظرات مثبت خود را در گوگل ثبت کنند و به نظرات، چه مثبت و چه منفی، پاسخ دهید. این کار نشان میدهد که شما به بازخوردها اهمیت میدهید و باعث اعتماد بیشتر مشتریان میشود.
به دلیل اهمیت بالای مسئله سایت seo در کسب و کارهای اینترنتی، شرکتها و کارشناسان متخصصی هستند که خدمات سئو حرفه ای سایت را به این بیزینسها عرضه میکنند. برونسپاری پروژه بهینهسازی سئوی سایت به شخص یا شرکت متخصص یک روش به صرفه و منطقی است که نتیجه مطلوبی دارد. رعایت استانداردهای امنیتی برای موتورهای جستجویی مثل گوگل اهمیت بسیار زیادی داشته و به بالا آمدن رتبه کمک میکند. داشتن گواهینامه SSL یا استفاده از پروتکل HTTPS به جای HTTP تاثیر زیادی در بهبود وضعیت سایت دارد. در وب فارسی نوشتن بلاگ مهمان با انتشار رپورتاژ یا انتشار محتوا در پلتفرمهای رایگان جایگزین شده است.
آنها به دنبال درک این هستند که چگونه برند شما می تواند به آنها کمک کند و چه خدماتی را ارائه می دهید. به این ترتیب، افزایش تعامل و تعداد کلیک ها نه تنها به افزایش شناخت برند شما، بلکه به افزایش فهم مخاطبان از ارزش ها و خدماتی که شما ارائه می دهید نیز کمک می کند. برای بهینهسازی عنوان تبلیغات و بهبود CTR، از کلیدواژههای ترند و مرتبط با موضوع، صنف، ویژگیهای محصولات، مزایای خدمات و… استفاده کنید. در مقابل، تبلیغات بهعنوان یکی از ابزارهای بازاریابی، هدف خود را جلب توجه مخاطبان و ترغیب آنها به انجام یک اقدام خاص (مانند خرید محصول، ثبتنام در خدمات یا شرکت در یک رویداد) تعیین میکند. بازاریابی به دنبال ایجاد یک تصویر مثبت از برند و افزایش وفاداری مشتریان است و بر استراتژیهای بلندمدت تمرکز دارد. به عبارت دیگر، بازاریابی یک استراتژی کلان است که تمامی جنبههای فروش و ارتباط با مشتری را پوشش میدهد و هدف آن شناسایی، پیشبینی و برآورده کردن نیازهای مشتریان است.
اما زمانی که به موفقیت برسید پایداری بالایی خواهید داشت و میتوانید مدت طولانی از آن به عنوان یکی از مهمترین مشخصههای بازاریابی وب سایت خود استفاده نمایید. برای اینکه بتوانید به موفقیت در این زمینه برسید و استانداردهای گوگل را نیز لحاظ کنید، ابتدا باید با سئو و تمام عوامل تأثیر گذار در آن و همچنین تکنیکها و روشهای مختلف آن به خوبی آشنا شوید. بهبود تبدیل پذیری سایتها به معنای ارائه محتوای جذاب، طراحی صفحات کاربرپسند، بهبود سرعت بارگیری و بهبود تجربه کاربری است. طراحی صفحات با تمرکز بر تجربه کاربری مثبت، از جمله سرعت بارگذاری سریع، طراحی ریسپانسیو برای انواع دستگاه ها و ساختار منطقی و آسان برای ملاقات با نیازهای کاربران، منجر به افزایش میزان بازدید و تعامل کاربران می شود. از طرفی طراحی صفحاتی که به طور کامل بر روی تمام دستگاه ها، از جمله رایانه های شخصی، تبلتها و گوشی های هوشمند، قابل مشاهده و قابل استفاده باشند، موجب افزایش میزان ترافیک و ارتقای سئو می شود. بهبود سئو و حضور در نتایج برتر جستجوها نه تنها باعث افزایش دید بیشتر و جذب کاربران مرتبط می شود، بلکه اعتبار و اعتماد شما نیز به صورت قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.
این رویداد با سخنرانی سه کارشناس برتر این حوزه یعنی فریده فشکی، امین اسماعیلی و کارن آهنگری همراه بود. این سه سخنران به بررسی چالشها و روشهای مدیریت پروژههای سئو، بهویژه در تیمهای بزرگ و چند نفره، پرداختند و تجربیات خود را در اختیار مخاطبان قرار دادند. دربارۀ دیجیتال مارکتینگ و سئو باید بدانید که تمرکز اصلی سئو روی تولید محتواهای باکیفیت برای مخاطبان است که با این کار تجربۀ کاربری بهتری هم رقم میخورد. درنتیجه، رباتهای جستوجوگر موتورهای جستوجو به این مدل محتواها اهمیت بیشتر و رتبۀ بهتری اختصاص میدهند. دیجیتال مارکتینگ به فعالیتهایی گفته میشود که در تمام کانالهای دیجیتال انجام میدهید تا با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و محصول یا خدمت خود را به آنها نمایش دهید.
تنها 2 تا 3 درصد کاربران از صفحه اول جستجو بیشتر می روند و صفحات دوم یا سوم را می بینند. بنابراین با کمی بهبود در رتبه بندی گوگل می توانید ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کنید. بر اساس آماری که از سایت smartinsights منتشر شده است؛ در جهان، بیشتر از 6 میلیارد سرچ در روز انجام می شود. به همین دلیل است که بسیاری از سایت ها به دنبال سئو و دیده شدن بهتر در گوگل هستند. سئو یکی از عوامل کلیدی در آنلاین مارکتینگ است زیرا کاربران برای یافتن سایت های مورد نظرشان جستجو می کنند. در نتایج جستجو هرچه رتبه بهتری داشته باشید و در قسمت های بالاتر قرار گرفته باشید، ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد.
عبارت Zombie Pages یا صفحات زامبی بیشتر به صفحاتی از یک وب سایت گفته میشود که نه زندهاند نه مرده. به بیان دیگر این صفحات محتوای جالبی ندارند و به طور کلی کاربران را به خود جذب نمیکنند. این گونه پیج ها هیچ ارزشی برای موتورهای جستجو و همچنین کاربران آن ندارند و تنها ساخته شدهاند؛ به این دلیل که زمانی فردی تصمیم داشت تا روی یک کلمه کلیدی خاص رتبهای به دست بیاورد اما اینطور نشد. به عنوان مثال ترفندهای بهینه سازی وب سایت در سال ۲۰۲۰، در سال ۲۰۲۱ جستجو نمیشوند و عملاً کارایی خود را از دست میدهند. اما عبارتی مانند اهمیت بهینه سازی موتورهای جستجو یک محتوا همیشه سبز است و هیچگاه کارایی و ارزش خود را از دست نمیدهد حتی اگر مدت زمان زیادی از انتشار آن گذشته باشد. موضوعاتی که توسط کاربران در موتورهای جستجو سرچ میشوند همان عبارتها و کلید واژههایی هستند که به وسیلهٔ کاربران در فرم جستجو تایپ میشوند.
لینکها وسیلهای هستند که کاربران و بازدیدکنندگان به وسیله آن میتوانند بین صفحات اینترنت هدایت شوند. زیرا در تعیین اینکه کدام یک از سایتها برای کدام کلید واژهها رتبه بهتری به دست بیاورند مورد استفاده قرار میگیرند. PPC امکان ظاهر شدن وب سایت شما در بالای نتایج جستجوی پولی را فراهم می کند، در حالی که سئو با بهبود رتبه بندی ارگانیک وب سایت، به صورت طبیعی این کار را انجام می دهد. نمایش هر دو نتیجه PPC و سئو در بالای صفحه نتایج موتور جستجو، اعتبار برند شما را افزایش می دهد و نشان می دهد که شما تنها برای اینکه در بالای نتایج قرار بگیرید، به تبلیغات پولی اتکا نمی کنید. با گسترش روز افزون فضای دیجیتال و تغییرات پویا در روشهای ارتباطی، بازاریابی دیجیتال به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارها برای ارتباط با مخاطبان و تبلیغات، اهمیت بیشتری یافته است. از جمله راهکارهای بکارگیری شده در بازاریابی دیجیتال، سئو به عنوان استراتژی بسیار مهم برای بهبود دید پروفایل وب سایتها و ارتقاء موقعیت آنها در نتایج جستجو، تلقی می شود.
آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجیتالیست ارائه دهنده انواع خدمات سئو در شیراز با کیفیت بسیار بالا است. یک دوره مقدماتی و رایگان سئو که بسیار پربار و سرشار از تجربه مدرس و با کیفیت بالا تهیه شده تا بتوانید در زمان کمتری وب سایت را سئو کنید. به دنبال این هستید که بدانید محتوای تکراری چیست و چگونه ممکن است به سئو سایت شما آسیب برساند؟ محتوای تکراری عامل نگرانی همیشگی بسیاری از مالکان سایت ها است. یکی از دلایل این استقبال عظیم از صفحات وب را می توان بازگشت نرخ سرمایه اولیه دانست که این روش در مدت زمان کوتاه تری نسبت به سایر روش های تبلیغاتی می تواند چندین برابر بیشتر از سرمایه اولیه را برای شما به ارمغان بیاورد. زبان PHP یک زبان اسکریپت نویسی متن باز Open-Source سمت سرور است که برای به وجود آوردن صفحات وب پویا که با دیتابیس کار میکنند طراحی و تولید شده است.
سرعت بارگیری سایت نقش مهمی در رتبهبندی سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو دارد. با بهینهسازی عکسها، کاهش حجم کدها و بهبود سرور، میتوانید سرعت بارگیری سایت خود را بهبود بخشید و رتبه سایت خود را در مقابل رقبای خود بهبود بخشید. ترافیک ارگانیک به تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد سایت در یک بازه زمانی مشخص اشاره دارد و ترافیک اورگانیک نیز به ترافیکی اشاره دارد که از موتورهای جستجو به سایت شما هدایت شده است و بدون نیاز به پرداخت هزینه تبلیغاتی است. از آنجایی که موتورهای جستجو به دنبال نمایش بهترین و مرتبطترین نتایج برای کاربران هستند، سئو میتواند به شما کمک کند تا بالاترین رتبه ممکن را در نتایج جستجوی موتورهای جستجو بدست آورید. با افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو، ترافیک اورگانیک سایت شما نیز افزایش مییابد. به بیان دیگر هر عنصر بصری که کاربر در یک وبسایت با آن مواجه میشود و با آن در ارتباط است در دسته UI Design قرار دارد.
گوگل به وبسایتهایی که از پروتکل امن استفاده میکنند در نتایج جستجو اولویت میدهد. بهینهسازی محتوا و ساختار وبسایت، به شما کمک می کند تا در رقابتهای خود به برتری دست پیدا کنید و در دنیای دیجیتال به اوج برسید. در این مقاله در وهله اول خواهیم گفت که سئو سایت چیست و دیجیتال مارکتینگ چیست؟ سپس نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار خواهیم داد. از یاد نبرید که، دیجیتال مارکتینگ فقط به کسب و کارهای آنلاین اینترنتی که یک وب سایت برای فروش محصولات دارند محدود نمی شوند. خیلی از کسب و کارهای سنتی نیز از طریق تبلیغات دیجیتال سعی می کنند تا خدمات خود را به مشتریان خود معرفی کنند. به عبارت دیگر زمانی که یک سایت رتبه بالاتری در صفحات نتایج موتورهای جستجو داشته باشند در نتیجه دارای محتوای مرتبط با موضوعات سرچ شده توسط کاربران است.
سئو داخلی و خارجی دو جزء اصلی استراتژی سئو هستند که هر کدام بر جنبههای مختلفی از بهینهسازی تمرکز دارند. سئو داخلی شامل بهینهسازی عناصری است که در کنترل مستقیم وبمستر هستند، مانند محتوا، ساختار URL و تگهای عنوان. در مقابل، سئو خارجی به فعالیتهایی خارج از وبسایت اشاره دارد، مانند ساخت پروفایل لینک و اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی. اولین کاربرد سئو مارکتینگ این است که مشتریان به طور ناخودآگاه، محصولات شما را تبلیغ میکند. به این صورت که کاربر وارد سایت میشود، محصولات شما را بررسی کرده و محصول مورد نظر خود را خریداری میکند.
به کمک روشهای نوین دیجیتال مارکتینگ میتوان این پیشرفت را سریعتر و بسیار بیشتر کرد. این ابزار خدمات رایگان زیادی را در اختیار کاربران خود قرار میدهد که به وسیله آن میتوانند اطلاعات مناسبی را در مورد وب سایت و یا حتی افرادی که از آن بازدید میکنند کسب کنند. اما بعد از راهاندازی الگوریتم پنگوئن توسط گوگل، با یک به روز رسانی دوره تمام لینکهایی که به صورت غیر طبیعی و با هدف دستکاری رتبههای صفحات وب سایت به دست آمده بودند به پایان رسید. به این صورت که این الگوریتم مدیران وب سایت را مجبور کرد تا به کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت بدهند. زمانی که یک کاربر از جایی غیر از دامنه وب سایت شما، به آن دسترسی داشته باشد یک بازدید یا Visit برای وب سایت شما ثبت میشود.
سئوی فنی به بهینه سازیهایی اشاره دارد که استفاده و درک وب سایت شما را برای مرورگران موتورهای جستجو و کاربران آسان میکند. مرورگران موتورهای جستجو صفحات و وب سایت ها را برای موتورهای جستجو فهرست میکنند. به عبارت دیگر، مرورگران موتورهای جستجو به موتورهای جستجو کمک میکنند تا دادههای صفحه و وبسایت شما را ذخیره کنند تا از آن برای جستجوهای بعدی استفاده کنند. هدف از سئو در دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک استراتژی این هست که یک وب سایت در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل نشان داده شود. این شامل استفاده از تکنیکهای مختلف برای بهبود وب سایت شما برای کمک به موتورهای جستجو و مشتریان برای درک بهتر وب سایت شما است.
شاید شما نیز مانند بسیاری از افراد تصور کنید که سئو یک فرایند ساده و بی دردسر است که میتوان آن را به راحتی پیاده سازی کرد. اما اگر شما اینگونه فکر میکنید باید، بگوییم که کاملاً در اشتباه هستید؛ چون سئو و اجرای آن برای هر وبسایتی نیازمند دانش بسیار زیاد، برخورداری از علم پیشزمینه ای و صبر فراوان است. زیرا الگوریتمهای رتبه بندی موتور جستجوگر گوگل به سرعت به روز رسانی میشوند و در هر بار آپدیت شدن تأثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی وب سایت شما میگذارند. هنگامی که یک کسب و کار به سئو سرمایه گذاری می کند، هدف نهایی آن افزایش درآمد و سودآوری است. با استفاده از تکنیکهای سئو، کسب و کار وب سایت بهبود می یابد و در نتیجه ترافیک ارگانیک به وب سایت جلب می شود. نوآوری و ارتقا و نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ جایگاه کلمات کلیدی را حیاتی تر کرده است.
در بازاریابی سنتی این عمل با چاپ تبلیغ کاغذی، بیلبورد، تراکت انجام می شد. این درحالی است که بازاریابی دیجیتال، سئو (SEO) را به عنوان مهمترین و بهترین روش شناساندن کسب و کار به دیگران می داند. بعد از این به روزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل به وب سایتهایی که با استفاده از Sitewide links قصد داشتند از ترفندهای سئوی کلاه سیاه برای دستیابی به رتبههای بالا در صفحات نتایج جستجو استفاده کنند توسط گوگل پنالتی شدند. این موضوع باعث شد تا امروزه دیگر شاهد چنین لینک سازی در وب سایتهای مختلف نباشیم. این نتایج جستجو که طبق مرتبط بودن لیست میشوند را رتبه بندی یا Ranking می گویند.
به عنوان مثال، الگوریتمهای پنگوئن و پاندا به سایتهایی که محتوای کپی یا کمکیفیت دارند، آسیب میزنند و الگوریتم Hummingbird به درک معنای جستجوهای پیچیده کمک میکند. در این میان، بهینهسازی محتوا، ساختار لینکها، و بهبود عناصر فنی وبسایت از جمله تکنیکهای کلیدی در سئو به شمار میروند. همچنین، استفاده از ابزارهای آنالیز وبسایت میتواند به شناسایی نقاط قوت و ضعف وبسایت کمک کند و به بهبود آن منجر شود. قبل از اینکه شروع به یادگیری سئو وب کنید، به شما توصیه می کنیم تا دور و برتان را پر از کتاب ها و دوره های آموزشی سئو سایت یا بهینه سازی موتورهای جستجو نکنید. بهتر است از یک یا دو منبع معتبر و ترجیحاً انگلیسی زبان، آموزش خود را شروع کنید.
حتما از خود پرسیدهاید که منظور از لینکسازی در سئو و بهینه سازی وب سایت چیست. لینکسازی یکی از مهمترین اصول seo است که شامل فرآیند به دست آوردن لینک از وبسایت دیگر یا لینکدهی داخلی در سایت میشود. خرید بک لینک، کامنت اسپم، تکرار بیش از حد کلمات کلیدی، محتوای کپی و… از مهمترین استراتژیهای این روش هستند. سئوی کلاه سیاه نتیجه سریعی را ارائه خواهد داد اما ریسک اجرای آن بسیار زیاد است و در صورت شناسایی اقدامات شما امکان آسیب رسیدن به وبسایت و مشکلات دیگر وجود خواهد داشت. با توجه به اینکه تعداد کاربران تلفن همراه و تبلت هر روز در حال افزایش است، سایت باید به خوبی در این دستگاهها نمایش داده شود. با استفاده از طراحی وب سایت واکنشگرا و بهینهسازی محتوا برای دستگاههای همراه، میتوان به تجربه کاربری بهتری برای کاربران دسترسی داد.
آنها وبسایتها را با «خزیدن» از URL به URL پیدا میکنند و با حرکت در صفحات، رباتها متن اصلی و بخشهای تکمیلی صفحه را بررسی میکنند. در نتیجه با ارائه اطلاعات و محتوای مناسب به مشتریان، فرآیند تصمیمگیری آنها را سویع میشود. با داشتن حضور محکم در نتایج جستجو، برند شما به طور خودکار به دیدگاه بیشتری دست خواهد یافت و آگاهی مخاطبان از وجود شما افزایش خواهد یافت. معنای مارکتینگ در شبکه اجتماعی لینکدین زیاد به چشم می آید شما می توانید با انتشار مقاله و باز نشر مقالات و همچنین قرار دادن لینک دیگر شبکه های اجتماعی خود محبوبیت خود را بین کاربران بالا ببرید. در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال ما بیشتر به رسانه های دیجیتالی.مثل شبکه های اجتماعی و… وابسته هستیم. فرقی نمی کند.بازاریابی ما در شبکه های اجتماعی رایگان یا با هزینه همراه باشد.
ایندکس کردن به طور کلی به فرایندی گفته میشود که در طی آن صفحات سایت به نتایج موتورهای جستجو اضافه میشود. شاید مهمترین بخش سئو همان کلمات کلیدی باشد که شما برای وب سایت خود در نظر میگیرد. یکی از ابزارهایی که برای به دست آوردن کلمات کلیدی استفاده میشود گوگل ادوردز میباشد. دلیل اصلی این که Sandbox گوگل به وجود آمد این است که وب سایتهای جدید امکان دارد به اندازه وبسایتهایی که قدمت بیشتری دارند مفید و مرتبط نباشند و یا حتی امکان دارد که وب سایتها اسپم باشند. در واقع این فیلتر از به نمایش درآمدن وب سایتهای تازه راه اندازی شده در صفحات نتایج موتورهای جستجو جلوگیری میکند تا کیفیت و سلامت آنها ارزیابی شود و اگر اسپم باشند به سرعت با پنالتی شدن توسط گوگل مواجه شوند. پژوهشگران باور دارند افرادی که در زمینه بهینه سازی و سئو سایت در حال فعالیت هستند باید از آخرین تغییرات و بروز رسانی الگوریتم های موتورهای جستجو نظیر گوگل آگاهی کافی داشته باشند.
ناوبری سایت باید به صورت ساده و راحت باشد و به کاربران کمک کند تا به راحتی به بخشهای مختلف سایت دسترسی داشته باشند. برای کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو، محتوای وبسایت شما باید مطابق با کلمات کلیدی، هدفمندسازی شود. این به معنای استفاده از کلمات کلیدی مورد نظر در عنوان، متن و سایر بخشهای محتوای وبسایت است. محتوای وبسایت شما باید کیفیت بالایی داشته باشد و مرتبط با کلمات کلیدی باشد. اعتبار دامنه یا Domain Authority یک امتیاز در رتبه بندی موتورهای جستجو است که به وسیله شرکت نرم افزاری ماز به وجود آمده است.
به یاد داشته باشید که سئو یک فرآیند مداوم است و شما باید دائماً کار کنید و آن را بهبود بخشید تا از رقبای خود جلوتر بمانید. سئو و دیجیتال مارکتینگ چیست؟ سئو seo به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد. سئو و دیجیتال مارکتینگ یک بخش مهم و جدایی ناپذیر است، و فرایندی می باشد که به وسیله آن یک وب سایت برای بهتر دیده شدن بهینه سازی می شود؛ تا در جستجو های مربوطه دارای نتیجه و رنکینگ بهتری باشد. معنی سئو یعنی سایت شما در رتبه های برتر گوگل قرار بگیرد، و کاربران زیادی از وب سایت شما بازدید و متعاقبا اقدام به خرید کنند. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب و بهینهسازی محتوا برای آنها، میتوانید رتبه سایت خود در صفحات نتایج موتورهای جستجو بهبود بخشید و با رقبا رقابت بهتری داشته باشید.
سئو روشی پرهزینه است و ممکن است به همین خاطر کسبوکارهای زیادی به دنبال آن نروند، اما این هزینه در طولانیمدت مصرف میشود. درصورتیکه برای تبلیغات لازم است هزینۀ زیادی برای مدتی کوتاه و محدود بپردازید. فعالیت سئو محدود به سایت میشود و در تلاش است تا نظر مخاطبان و رباتهای جستوجوگر را جلب کند، اما دیجیتال مارکتینگ تنها به سایت محدود نیست و در کانالهای دیگر مانند ایمیل و پیامک و… هم حضور دارد. اگر به دنبال راهی هستید که از رقبا جلو بزنید، سئو گزینۀ مناسبی برایتان خواهد بود. البته باید بدانید که این روش صبوری زیادی میطلبد و قرار نیست مانند کمپینهای تبلیغاتی، در مدت زمانی کوتاه نتیجهای فوقالعاده بگیرید. اما باید بدانید که ترافیک ارگانیک این روش ماندگار است و با قطعکردن بودجه، یکباره از بین نمیرود.
در بخش سئو داخلی در مورد سرعت بارگذاری سایت توضیح دادیم و می دانیم هرچه سایت سرعت بالاتری داشته باشد کاربران احساس راحت تری دارند و از آنجاکه گوگل هم به تجربه کاربران اهمیت می دهد؛ سایتتان رتبه بهتری می گیرد. گوگل پیج اسپید (Google PageSpeed Insights) به شما کمک می کند تا سرعت صفحات سایت را تست بگیرید و مشکلات آن را برطرف کنید. سایت های دیگری مثل Gtmetrix نیز می توانند به شما کمک کنند اما بهتر است همان کمک کننده باشند. همانطور که در بالا توضیح دادیم، سئو بر روی بهبود رتبه وب سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک تمرکز دارد. اینها نتایجی هستند که در زیر نتایج حمایت شده (پرداخت شده) نمایش داده می شوند.
با استفاده از ابزارهای سئو مانند Moz و SEMrush، می توانید رتبه بندی رقبای خود در کلمات کلیدی، حجم محتوا، استراتژی پیوند سازی و… را بررسی کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا استراتژی های بهبود سئو در دیجیتال مارکتینگ خود را با توجه به فعالیتهای رقبا بهبود بخشید. در استراتژی های بازاریابی دیجیتال، سئو به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل رشد کسب و کار محسوب می شود. وب سایتی که بهینه شده و به طور مداوم به روزرسانی می شود و دارای محتوای با کیفیت و ارزشمند است، مشتریان زیادی را جذب خواهد کرد و فروش بیشتری را به دنبال خواهد داشت. با بهبود جایگاه وب سایت شما در نتایج جستجو، امکان افزایش نرخ کلیک وجود دارد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری