سئو ویدیو تکنیکهایی برای رتبه گرفتن در یوتیوب و گوگل!

سئوی یوتیوب: چطور ویدیوها را برای جستجو در یوتیوب بهینه کنیم؟ رادزاد

الگوریتم یوتیوب تعداد بازدید و مدت زمان تماشا را به صورت یک نمودار به شما نشان خواهد دارد. این نمودار به خوبی نشان می دهد که چند درصد از بازدید کنندگان با ویدئو درگیر شده و چند درصد از آنها در نیمه راه تماشا را متوقف کرده اند. این نمودار می تواند کمک کند تا درصد موفقیت ویدیو را به دست آورید. به نوعی، این اطلاعات که در مورد کیفیت ویدئو از نظر بینندگان صحبت می کند، می تواند برای الگوریتم یوتیوب بسیار مهم باشد. الگوریتم می تواند از این اطلاعات برای مشخص کردن میزان جذابیت ویدیو و میزان رضایت کاربر از مشاهده ویدیو، استفاده کند.

دقت داشته باشید که به روز رسانی مرتب برچسب ها برای حفظ ارتباط و عملکرد ویدیوها بسیار اهمیت دارد. وقتی صحبت از سئوی یوتیوب به میان می آید، اکثر مردم بر رتبه بندی ویدیوهای خود در خود یوتیوب تمرکز می کنند. در این مقاله، ما بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توانید از این استراتژی برای بهبود رتبه‌بندی گوگل و جذب ترافیک بیشتر به ویدیوهای خود استفاده کنید. همانطور که در جستجوی گوگل، سئو و بهینه سازی سایت و عنوان آن مهم هستند، در یوتیوب نیز عنوان یک ویدئو نه تنها برای کاربر بلکه برای موتورهای جستجو نیز مهم به شمار می ‌آید. از این طریق هر دو می توانند نسبت به موضوع محتوا درک بهتری داشته باشند. استفاده از کلمات کلیدی در عنوان بسیار مهم هستند، اما نسبت به مدت زمان تماشا و سایر عوامل، برای تعامل اثر کمتری خواهد داشت.

بعد، یک تحلیل سریع از زمان تماشا، میانگین مدت بازدید و نگهداشت مخاطب برای هر ویدیو انجام بده و استراتژیت رو تنظیم کن. اینجا تصویر بندانگشتی‌های ویدیو از کانال یوتیوب HubSpot رو می‌بینی. توجه کن که چطور از متن و چهره ارائه‌دهنده برای جلب توجه بیننده استفاده شده. “به ویدیوهای برتر کانال‌های پربازده نگاه کن تا تصاویر بندانگشتی بهترین ویدیوهاشون رو ببینی. کلمات یا سبک‌هایی که می‌تونن تقلید بشن رو شناسایی کن، بعد سبک خودت رو بهش اضافه کن. توجه کن که تگ‌های یوتیوب با هشتگ‌های یوتیوب فرق دارن (در مورد هشتگ‌ها در نکته 9 بیشتر صحبت می‌کنیم).

در صورتی که سؤالی دربارۀ نرخ کلیک دارید، از طریق بخش نظرات همین مطلب، با ما در ارتباط باشید. شما می‌توانید از تصاویر خلاقانه و جذابی که در ادامه قرار داده‌ایم، الگو گرفته و باعث افزایش CTR تبلیغات‌تان شوید. ترکیب این موارد با کلمات و جملاتی که نیازهای مخاطب شما را پوشش می‌دهند، می‌تواند مشتری را به کلیک روی لینک‌های‌تان، ترغیب کند. همچنین، به جذب مخاطب با استفاده از علائم نگارشی صحیح، جملات کوتاه و گیرا، ضرب‌المثل‌ها و بازی با کلمات بپردازید تا آن‌ها را به تبلیغات کلیکی خود، علاقمند کنید. با استفاده از تکنیک‌های افزایش CTR، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان، شاهد رشد کسب‌وکارتان باشید. برای دفعه بعد که نظر می دهم نام، ایمیل و وب سایت من را در این مرورگر ذخیره کنید.

این کار می‌تواند به شما در ایده‌پردازی برای محتوای کانال‌ یوتیوب هم کمک کند. از هر بُعدی که نگاه کنید، موفقیت یک کانال یوتیوب به این بستگی دارد که بتوانید محتوای خود را در نتایج جستجوی ارزشمند یوتیوب قرار دهید. خب پس اجازه دهید از کل موضوع ابهام‌زدایی کنیم و نگاهی به ۱۰ راه برای بهینه‌سازی سئو یوتیوب، بهینه‌سازی ویدیوها و کانال و در نهایت، به دست آوردن بازدیدکنندگان بیشتر داشته باشیم. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که شما نمی‌توانید روی این نرخ تاثیری بگذارید. بلکه باید کاری کنید که شانس کلیک کردن کاربران روی ویدیوی شما بیشتر شود. راه‌حل آن هم جذابیت و مرتبط بودن موضوع ویدیو با سرچ کاربر به اضافه کاور جذاب است.

می‌توانید تبلیغات و رپورتاژ را هم برای کانال یوتیوبی خود انجام بدهید. اما قبل از آن، بهتر است تمام تنظیمات سئویی را در کانال خود اعمال کرده باشید. با سئو یوتیوب و ویدئوهای آن، می‌توانید به کسب درآمد بیشتر از یوتیوب و بیشتر دیده شدن ویدئوهای خود امیدوار باشید. هر چقدر که بتوانید بازدید بیشتری داشته باشید؛ تعداد و زمان دیده شدن تبلیغات در کانال شما بیشتر می‌شود و درآمدتان افزایش پیدا می‌کند. در پنل تریبون، برخی از رسانه‌ها این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم کرده‌اند تا آن‌ها بتوانند یک فیلم کوتاه در رپورتاژ آگهی‌های خود قرار دهند.

شرکت وب رمز در سال ۱۳۸۱ با موضوع ارائه خدمات وب و فناوری اطلاعات تاسیس شد. مطالعاتی که توسط Eye View Digital صورت گرفته است نشان می‌دهد که استفاده از ویدئو می‌تواند تا 80 درصد نرخ تبدیل را افزایش دهد. کاربران برای دیدن ویدئو ها وقت کمتری نسبت به خواندن متن صرف می‌کنند در نتیجه تلاش بیشتری برای تماشای کلیپ ویدئویی می‌کنند. یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغاتی در یوتیوب استفاده از YouTube Shorts است. این فرمت ویدیویی کوتاه به سرعت در حال رشد است و می‌تواند به شما کمک کند تا محتوای خود را در قالبی جذاب و مختصر به مخاطبان بیشتری نمایش دهید. همچنین تبلیغات بومی (Native Ads) به دلیل طبیعی‌تر بودن و هماهنگی بیشتر با محتوای اصلی ویدیوها، تأثیرگذاری بیشتری نسبت به تبلیغات معمول دارند.

در غیر این صورت، مخاطب به سرعت ویدیو را رها می کند که تأثیر منفی بر رتبه دارد. به عنوان مثال می توانید به هرکسی که ویدیو را تا آخر تماشا می کند قول جایزه بدهید. ما نمی گوییم که باید به آن اعداد پایبند باشید، خوب؟ این یافته‌ها تنها به ارائه راهنمایی کمک می‌کنند. یوتیوب در این زمینه به شما امکان استفاده از 120 کاراکتر را می دهد. به عنوان مثال، اگر ویدیو درباره برندسازی است، محتوا اساساً در مورد ساخت برند بحث می کند.

گوگل به کسب‌وکارهایی که از یوتیوب برای میزبانی ویدئوهای سایت استفاده می‌کنند، امتیاز ویژه‌ای در رتبه‌بندی در نظر نمی‌گیرد. همان طور که استفاده از میزبانی وب گوگل (Google web hosting) یا هر محصول دیگری از گوگل باعث بهبود رتبه‌ نمی‌شود. تعامل کاربر (کامنت، لایک، به‌اشتراک‌گذاری و…) از هر نوعی که باشد، این سیگنال را به الگوریتم یوتیوب می‌دهد که کاربران به‌خوبی با محتوا درگیر شده‌اند. در نتیجه، بازخورد خوب کاربران تا حدودی می‌تواند باعث بهبود جایگاه ویدئوها شود. تنها کافی است که با شناخت دقیق مخاطبان هدف و بررسی نیازهای ایشان، بهترین محتوای تبلیغاتی شخصی‌‍سازی شده را به هر گروه، فرد یا جامعه از مشتریان احتمالی، نمایش دهید.

این موضوع به این دلیل است که الگوریتم خودکار یوتیوب متوجه می‌شود که افراد بیشتری فکر می‌کنند محتوای شما پاسخگوی سوالات آن‌هاست. وقتی که کلمه کلیدی خود را یافتید، می‌توانید از آن برای بهینه سازی ویدیوی خود به روش‌های مختلف استفاده کنید تا رتبه یوتیوب خود را بهبود ببخشید. همانطور که تا الان فهمیده‌اید، سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو اهمیت خیلی زیادی در تمام کانال‌های توزیع محتوا دارد. اگر بتوانید به شکل اصولی از سئو در یوتیوب استفاده کنید، ترافیک کانالتان افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه کاربران بیشتری جذب خواهید کرد. تصاویر شاخص باعث می‌شوند کاربر تصمیم بگیرد ویدیوی شما را تماشا کند یا نه؛ چون این تصاویر اولین چیزی هستند که در نتایج جستجو توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند. حتی می‌توان گفت تصاویر شاخص می‌توانند باعث شوند که مدت زمان تماشای ویدیو بیشتر یا کمتر شود و این موضوع تاثیر زیادی روی رتبه‌بندی یوتیوب می‌گذارد.

موتورهای جستجو نمی‌توانند به‌راحتی اطلاعات ویدئوهای تعبیه‌شده در صفحات وب را تشخیص دهند. به همین دلیل شما باید متاداده‌هایی را به‌عنوان پشتیبان اطلاعات در اختیار خزنده‌ها قرار دهید تا آن‌ها بتوانند اطلاعات زیر را برای ویدئوها جمع‌آوری کنند. بازاریابی پیامکی به شما امکانات متعددی برای ایجاد تبلیغات هدفمند متمرکز بر افزایش نرخ کلیک را ارائه می‌کند. به دنبال صفحاتی بگردید که در آن‌ها یک ویدیوی مرتبط و مفید در مورد موضوعی مشابه دارید، سپس آن ویدیو را در زمان و مکان مناسب در صفحه جاسازی کنید. برای مثال، راهنمای ما برای برچسب‌های YouTube یکی از پست‌های برتر ما با حدود 2400 بازدید جستجو در ماه است.

حفظ مخاطب معیاری است که نشان می‌دهد بیننده چه مقدار از ویدیوی شما را قبل از رفتن به چیز دیگری تماشا می‌کند، و وقتی صحبت از سئو یوتیوب به میان می‌آید، بسیار مهم است. طبیعتاً، پس از اتمام آپلود ویدیو، می‌توانید با یکی از گزینه‌های خودکاری که یوتیوب برای شما انتخاب می‌کند، بروید. با این حال، این عکس‌ها هنوز هم عکس‌های خارج از زمینه خود ویدیو خواهند بود و احتمالاً در جلب توجه کاربران پرمشغله چندان مؤثر نیستند. با توضیحاتی جذاب، می‌توانید تعامل ویدیویی خود را افزایش دهید و با یوتیوب امتیاز کسب کنید. بازدیدهای زیادی ایجاد می کند، اما رتبه بندی برای آن بسیار رقابتی تر است. اکنون بیایید به نکاتی برای انجام یک تحقیق با کیفیت کلمات کلیدی با تمرکز بر SEO YouTube نگاهی بیندازیم.

به این فکر کنید که چگونه می توانید پیوندهای طبیعی به صفحه/ویدئوی مورد نظر دریافت کنید. شما می توانید این کار را از طریق سایر دارایی های خود یا شرکای دیگری که دلیل خوبی برای تعبیه آن دارند انجام دهید. از آنجا، کمپین های تبلیغاتی را در نظر بگیرید که می توانید در اطراف محتوای خود اجرا کنید تا به اشتراک گذاری بیشتری در سراسر وب ایجاد کنید. می‌توانید زیرنویس‌ها را به چندین زبان آپلود کنید، که اگر مخاطب چند ملیتی دارید، قطعاً ارزش آن را دارد. (تحلیل های YouTube را بررسی کنید تا ببینید کاربران شما از کجا ویدیوهای شما را مشاهده می کنند). زیرنویس‌ها را می‌توان با آپلود یک فایل .srt با زمان کدگذاری شده یا فقط نوشتن دستی زیرنویس‌ها در آن گنجاند.

مثلا می توانید از دسته بندی های مرتبط و پر طرفدار استفاده کنید تا مطمئن شوید که افراد مناسب محتوای شما را مشاهده می کنند. برای بهتر کردن دسته بندی، برای هر ویدیو حداکثر 3 دسته بندی استفاده کنید. حتی می توانید از ابزاری مانند YouTube Analytics نیز برای بررسی عملکرد دسته بندی ها استفاده کنید. استفاده از هشتگ‌ها در عنوان و توضیحات ویدیو می‌تواند به کاربران کمک کند تا ویدیوهای شما را راحت‌تر پیدا کنند. هشتگ‌ها در جستجوی یوتیوب اهمیت دارند و با اضافه کردن آن‌ها به ویدیوها، می‌توانید شانس دیده شدن محتوای خود را افزایش دهید.

اگر موضوع ویدئو «آموزش فتوشاپ» است، آن را در بین ویدئوهای «آموزش ایلاستریتور» قرار ندهید. افزایش نرخ کلیک تبلیغات با استفاده از یک استراتژی بهبود CTR برای موفقیت در این زمینه کافی نیست! سئوی ویدیو فقط به این معنی نیست که بازدیدهای ویدیویی YouTube از Google بیشتر شود. همچنین شامل استفاده از ویدیوها برای جذب ترافیک بیشتر به وب‌سایت شما از جستجوی ارگانیک است. در این موارد، می‌تونی خوشه‌های موضوعی بسازی که هم محتوای وبلاگ و هم یوتیوب بهشون تعلق داره. راستی، این ابزار یک تولید کننده ایده وبلاگ هم داره که بر اساس ورودی، ایده‌های موضوعی تولید می‌کنه.

بنابراین مهم است که بدانید چگونه محتوای خود را برای این پلتفرم بهینه کنید. هرچه ویدیوهای شما بیشتر تماشا شود، احتمالاً رتبه شما بالاتر خواهد بود. به طور طبیعی یعنی یوتیوب ویدیوهای طولانی‌تر و با ماندگاری بالا را ترجیح می‌دهد که مخاطبان برای مدت طولانی‌تری آن‌ها را تماشا می‌کنند. فیلمنامه می‌تواند به شما کمک کند که محکم‌تر صحبت کنید، مواردی مثل «هممم»، «آه» و «من کجا بودم؟» را حذف کرده و توجه بینندگان خود را جلب کنید. این کار باعث سریع‌تر شدن ریتم ویدیوی شما می‌شود؛ به همین خاطر می‌توانید روی حذف محتوای اضافی متمرکز شوید.

Youtube تنظیمات سئو مشخصی را دارد که باید با در نظر گرفتن امکانات و قابلیت‌های یوتیوب انجام شود. مثلا، قبل از آپلود ویدئو، باید تمام تنظیمات گرافیکی را در آن انجام داده باشید. تنها می‌توانید کپشن، توضیحات، نام، عنوان فیلم و هشتگ‌ها را بهبود بدهید. به صورت کلی، فقط ویدئوها را در پلتفرم‌ها منتشر نکنید و برای تاثیرگذاری در سئوی سایت پیشنهاد می‌شود که بعد از بارگذاری در آپارات یا حتی یوتیوب، آن‌ها را در سایت خود نیز نمایش دهید. با رعایت ۸ نکته زیر بیشتر از هروقت دیگری می‌توانید در صدر نتایج ویدئوهای یوتیوب قرار بگیرید.

جدا از اینکه که هر سایتی یک سایت مپ دارد، برای در دسترس‌قراردادن اطلاعات ویدئو مانند سایز، تصویر بند انگشتی و … می‌توان سایت مپ جدیدی ایجاد کرد. البته امکان اضافه‌کردن این اطلاعات به سایت مپ اصلی سایت نیز وجود دارد و فرقی ندارد که شما کدام روش را انتخاب کنید و فقط مهم این است که راه ایندکس ویدئوها را برای موتور جستجو باز کنید. این ابزارها به شما می‌گوید که آیا صفحه موردنظر برای نتایج ویدئویی واجد شرایط است یا نه. همچنین متادیتاهایی را که به گوگل کمک کرده است تا گوگل ویدئوهای شما را تجزیه کند، نشان می‌دهد. با الگو گرفتن از این موارد و رعایت استراتژی‌های ذکر شده، می‌توانید بازاریابی کسب‌وکارتان را بهینه‌سازی کنید و موجب افزایش نرخ کلیک تبلیغات‌تان شوید.

توضیحات ویدئو خود را باید به گونه ای بنویسید که کاربران با خواندن آن متوجه شوند که این همان ویدئویی است که می خواهند. در توضیحات ویدئو همواره از نام تجاری خود استفاده کنید و آن را به صفحات مرتبط در سایت خود لینک دهید. حالا که عنوان شما برای جلب نظر بازدیدکنندگان بالقوه، زیاد است، می‌توانید با اضافه کردن توضیحات کمی عمیق‌تر هم باشید. با اینکه یوتیوب ۱۲۵ کاراکتر اول توضیحات شما را نمایش می‌دهد، اما بد نیست که دو برابر آن بنویسید و اگر می‌توانید هدف خود را روی ۲۵۰ کلمه قرار دهید. همچنین توصیه یوتیوب این است که مهم‌ترین کلمات کلیدی خود را در ابتدای توضیحات ویدیوی خود بگنجانید.

اما در میان این حجم از محتوا، چگونه می‌توانید ویدیوهای خود را برجسته کنید و مخاطبان بیشتری جذب کنید؟ پاسخ این سوال در سئو یوتیوب (YouTube SEO) نهفته است. این فرایند شامل بهینه‌سازی ویدیوها و کانال شما برای افزایش دیده‌شدن در نتایج جستجوی یوتیوب و گوگل است. یوتیوب، به‌عنوان دومین موتور جستجوی محبوب دنیا، معیارهای منحصربه‌فردی برای رتبه‌بندی ویدئوها دارد. ویدئوهایی که در این پلتفرم بازدید بالایی دارند، معمولاً به بهترین شکل به نیاز کاربران پاسخ می‌دهند. الگوریتم یوتیوب با بررسی عوامل مختلف مانند عنوان، توضیحات، تعداد تعاملات و مدت‌زمان تماشای ویدئو، تصمیم می‌گیرد چه محتوایی را در نتایج جستجو نمایش دهد. سئوی ویدئو یعنی اقداماتی که منجر به بهینه‌سازی ویدئوها برای موتورهای جستجو می‌شود.

ما در قسمت اول این مطلب با عنوان رتبه بندی ویدیوهای یوتیوب در گوگل تا حدودی مبحث سئو و رتبه ویدیوهای یوتیوب در گوگل را برای شما عزیزان مطرح کردیم. یکی از بهترین راه‌ها برای بهینه‌سازی ویدیوهای یوتیوب، ساختن پلی‌لیست‌هاست. فقط شروع کن به تایپ کردن یک عبارت کلمه کلیدی (یا یک کلمه کلیدی اصلی) و ببین چه کلمات کلیدی و عبارات دیگه‌ای میان. هشتگ‌ها درست بالای عنوان ویدیوت برای کلیک آسون و قابلیت کشف بهتر نمایش داده میشن. می‌تونی از نام شرکتت استفاده کنی، یا کلمات کلیدی مرتبط رو اضافه کنی. تصاویر بندانگشتی مستقیماً روی سئوی ویدیوت تاثیر نمی‌ذارن، اما قطعاً نرخ کلیک (CTR) رو افزایش میدن.

ما می دانیم که بینندگان یوتیوب به عنوان روش انتخابی خود برای تماشای محتوا روی صفحه های تلویزیون متمرکز شده‌اند. خوب ، می توانید در توضیحات خود زمان را اضافه کنید تا بینندگان به بخش‌های مهم ویدئوهای طولانی تر جهش کنند. وقتی تصاویر کوچک خود را سفارشی می کنید ، مطمئن شوید که تصویری قوی و پر جنب و جوش دارید که بزرگ و کوچک به نظر می رسد و اطلاعات کلیدی در مورد فیلم شما را منتقل می کند. در گزارش منابع ترافیک در YouTube Analytics با کلیک روی کادر فیلم های پیشنهادی ، می توانید ببینید کدام ویدیوها بینندگان را از ویدیوهای پیشنهادی به کانال شما می آورند. این ویدئوها در سمت راست صفحه تماشا در قسمت Up next ، زیر ویدیوی برنامه تلفن همراه و به عنوان ویدیوی بعدی در پخش خودکار به بینندگان نشان داده می شود. انتخاب شما نه تنها باید به مخاطبان هدف کمک کند تا ویدئوهایی را که می خواهند ببینند پیدا کنند ، بلکه مشارکت و رضایت طولانی مدت آنها را نیز به حداکثر برساند.

اگر ویدئو شامل فردی است که صحبت می‌کند، بهتر است تصویر او را در کاور به کار ببرید. همچنین متن‌های کوتاه و واضحی روی کاور بنویسید تا اطلاعات بیشتری به مخاطب بدهید. همچنین باید #عنوانها را در عنوان یا توضیحات ویدیوی کوتاه خود قرار دهید تا به سئو ویدیو سیستم YouTube کمک کنید که شورت ویدئوهای شما را در سراسر YouTube معرفی کند. وقتی بیننده ای از صفحه اصلی دیدن می کند ، YouTube ویدئوهای مرتبط با آنها ، ویدئوهای مشاهده شده توسط بینندگان مشابه و ویدیوهای جدید را نمایش می دهد. از هشتگ های مرتبط (#) در عنوان و توضیحات ویدئوی خود استفاده کنید تا به بینندگان کمک کند ویدیوی شما را هنگام جستجوی موضوعی خاص در YouTube ، در برنامه دسکتاپ یا تلفن همراه ، پیدا کنند.

بعد از آپلود ویدیو، می‌تونی اون رو زیر “Advanced settings” دسته‌بندی کنی. برای اضافه کردن زمینه بیشتر به توضیحات، می‌تونی متن فراخوان به اقدام (CTA) رو اضافه کنی که از بیننده‌ها می‌خواد مشترک بشن، یک کتاب الکترونیکی رایگان دانلود کنن یا محصولی رو بخرن. و در آخر، مطمئن شو که عنوانت نسبتاً کوتاه باشه – توصیه می‌شه اون رو به 60 کاراکتر محدود کنی تا از بریده شدنش در صفحات نتایج جلوگیری بشه. در HTML یا CSS حتما عرض و طول فیلم‌ها را مشخص کنید تا مرورگر بتواند پهنای باند لازم را بدون کار اضافی اختصاص دهد. © ۱۴۰۲ تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به نیک مارکتینگ (مازیار نیک بخش) است و هر گونه کپی‌برداری پیگرد قانونی دارد.

در این مقاله 10 مرحله برای بهینه سازی و سئو ویدئو را باهم می‌آموزیم. پاسخ دادن به کامنت‌ها، سوالات و حتی تشویق کردن کاربران به اشتراک ویدیو می‌تونه تعامل رو افزایش بده و همین باعث افزایش سئو یوتیوب می‌شه. تصاویر کوچک همانطور که بخشی از تعامل به شمار می‌ آیند، می توانند عامل رتبه‌ بندی باشند. برای رتبه ‌بندی بهتر توصیه می شود تصویر کوچکی را که برای ویدیو تنظیم می کنید به اندازه ای جذاب باشد که کاربر را جذب کند و انتظارات او را پاسخ دهد. در این‌جا یک مثال عالی از JHS Pedals  وجود دارد که توانسته کلمات کلیدی مربوط به یک محصول خاص خود را ازطریق برچسب‌های زمانی در توضیحات خود بگنجاند. به‌عنوان یک نکته جانبی، درج برچسب‌های زمانی در ویدیو برای تعامل بسیار موثر است زیرا به بینندگان شما اجازه می‌دهد به مناسب‌ترین بخش‌های ویدیو دسترسی داشته باشند.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/