از انجام کاشی کار به روش قدیمی بیمار و خسته شده اید؟ این را بخوان

سنگ یادبود اولیه آرامگاه خیام مربوط به دوره پهلوی اول است و اکنون در نیشابور، در این میدان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۳۸۲/۰۵/۰۷ با شمارهٔ ثبت ۹۲۷۰ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. همچنین مهرهایی مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلام در محل قصر ابونصر یافت شدهاست که حاوی نام «شیراز» است. علی مجتهد ابیوردی شیرازی ملقب به شیخ علی مجتهد (زادهٔ ۱۲۸۲ ه.ق - درگذشتهٔ ۲۵ رجب ۱۳۵۷) یکی از شخصیتهای برجستهٔ علمی و سیاسی جنوب ایران در اواخر عهد قاجار و ابتدای دورهٔ پهلوی است. شیخ علی ابیوردی از مکتب دو عالم کمنظیر در سیاست برخاسته است. شیخ علی در سال ۱۳۰۶ ق به سامرا هجرت کرده و افتخار شاگردی در پیشگاه مرجع بزرگ شیعه میرزای شیرازی حاضر شده و پس از رحلت او در ۱۳۱۲ ق راهی نجف شد تا در حوزهٔ نجف به خدمت ملا محمدکاظم خراسانی معروف به آخوند خراسانی بهره علمی ببرد.

علی ابیوردی وقتی به سن نوجوانی رسید در چهارده سالگی (۱۲۹۶ ق) به شیراز سفر کرد و چند سالی در محلهٔ سنگ سیاه در منزل عموزادهاش مرحوم حاج عبدالله تاجر ابیوردی سکونت گزید و به تحصیل درس عربی مشغول شد و به تشویق حاج عبدالله تاجر ابیوردی تحصیلات عربی را در حوزهٔ درسعبدالجبار جهرمی که در آن زمان از مجتهدین درجه اول شیراز بهشمار میآمد آغاز نمود، سپس دروس حوزوی را در محضر محمدحسین محلاتی از علمای بزرگ شیراز و ملا عبدالجبار جهرمی فراگرفت. از آن جا که سطح دیوارها یا کف برای کاشی کاری همیشه صاف نیستند و شکل مربعی ندارند، میتوان خطوط راهنمایی را برای نصب کاشی روی سطح علامت زد. کتیبههای سفالی نوشتهها بر روی سفال نیشابور است که مشهورترین کتیبهها از نیشابور میباشد. آرامگاه عبارت بود از دو ایوان بالا و پائین و دیوار کوتاه سنگی از سنگ خلج که دراطراف محل قبر و روی قبر که سه یا چهار متر ازدیوار بقعه فاصله داشت بکار رفته بود؛ و نیز یک ستون سنگی به همراه یک رباعی از ملک الشعرای بهار با خط خوش بر آن نقش کردند ولی پس از چند سال این بنای یادبود جمعآوری و در وسط میدان خیام نیشابور روبروی دبیرستان خیام نصب شد.

دارالسلام از جمله بناهایی است که اساس آن در زمان گوهرشاد، در دو طبقه پی ریزی شد که طبقه بالای آن مدتی آسایشگاه خادم معروف به گنبد اپک میرزا و طبق پایین آن انبار فروش بود. سنگ نوشته قبر یعقوبعلی شورورزی با جمله «انا لله و انا الیه راجعون» آغاز میشود. آرامگاه ابدی شادروان پهلوان حاج یعقوبعلی شورورزی فرزند عباسعلی. آرامگاه شادروان محمد غفاری کمال الملک. بازگو میکند. همینطور داستانی سیاسی را شرح میدهد که با لحنی مثبت به پایانرسیده و غیاثالدّین محمد بهوزیری ایلخانان منصوب میگردد. متن کتیبه بدین شرح است: حاشیه سنگ مزار:بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله / احد الله الصمد لم یلد / ولم یولد و لم یکن له کفوا احد. کتیبه ظرفی.ظرف منقش به خط کوفی. این سنگ قبر که به کتیبهٔ کوفی نیشابور نیز مشهور است به زبان عربی و به خط کوفی نوشته شدهاست. خواست اصلی آخوند خراسانی از روحانیون ایران این است که در این انقلاب عظیم شرکت کرده و دوری نگزینند تا مباد نااهلان به ارکان آن داخل شده و ایجاد خلل نمایند. ↑ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): انگیزۀ کافی برای نوسازی بافت فرسوده در دولت سیزدهم ایجاد شده است، نوشتهشده در ۲۷ خرداد ۱۴۰۳؛ بازدید در ۲۷ خرداد ۱۴۰۳.

آثار بهدستآمده شامل شمشیرهای مسی، خنجرهای مختلف، تیر و سرنیزه، حلقه برای گرفتن زه کمان و تیردانهای مسی، از نوع تبری که در لرستان پیدا شده و باستانشناسان، تاریخ آن را قریب سههزار سال قبل از میلاد معین کردهاند، در ناحیه اردبیل نیز پیداشدهاست؛ چون این اشیا از مفرغهای بهدست آمده لرستان سادهترند، این امر قدمت اردبیل را فراتر هم میبرد. و محل نوشتن آن مدرسه مرحوم میرزا قاسم در شیراز بودهاست. سومین مدرسه علوم دینی در اراک نیز میان سالهای ۱۳۱۸ تا۱۳۲۰ خورشیدی، مدرسه آقا ضیاءالدین به دست حاج حسین ملکالتجار تبریزی ساخته شد. در سال ۸۹۱ هجری از طرف امیر علشیر نوائی آرامگاه بر تربت وی ساخته شد که دست روزگار آن را بویرای کشانید و در سال ۱۳۴۷ هجری قمری از طرف شاهزاده سلطان حسین میرزا نیرالدوله فرمانفرمای وقت خراسان بنای مزبور تعمیر و محوطه محصوری در اطراف بقعه احداث گشت و چون بیش از پنجاه سال فراموشی و بیتوجهی بر آن گذشت مجدداً ویرانی فراوان یافت. حدیث سلسلة الذهب، حدیثی است که از علی بن موسی الرضا به هنگام ورودش به نیشابور نقل شده و عده کثیری آن را نوشتهاند و به زبان عربی است. ابیوردیهای مقیم شیراز از طایفه اینانلو و از ایل افشار بوده و این طایفه چند تیره است که یکی از آنها ابوالوردی است که از میانه زمان صفویه ریاست طایفه اینانلو را بر عهده داشتهاند و بعدها یعنی حدود دویست سال قبل که از این طایفه جدا شده و رابطهشان را با آنها قطع کردند.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از فرق کاشی و سرامیک چیست دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.